«Tere!» – на зв’язку провінція

«Tere!» – на зв’язку провінція

Дата: 2020-04-15 | Категорiя: Соціум

(у перекладі з естонської мови «тере» означає привіт)

 

– Якби тепер мені сказали працювати так, як колись – у поліклініці, я б нізащо не погодилася, – каже естонська сімейна лікарка Хелле Саарсоо, яка в медицині понад тридцять років. – Просто б зачинила двері та пішла! Нинішня система надання медичних послуг набагато ефективніша, ніж була до реформи, коли приймали дільничні лікарі. І насамперед покращення стосується пацієнтів.

 

«Мені комфортно тут жити»

 

У місто Хаапсалу, таку собі естонську провінцію, вона приїхала за розподілом після навчання разом з чоловіком, теж лікарем – хірургом. Планувала відпрацювати три роки і повернутися до Таллінна, але залишилася тут назавжди.

 

Пані Хелле про кожного свого підопічного знає все – від народження до старечого віку, які є хронічні захворювання, спадковість, спосіб життя. Навіть коли їй хтось телефонує – впізнає по голосу і може одразу дати людині слушну пораду, вона на зв’язку 24 години 7 днів на тиждень. Хоча й для консультацій у неї спеціально відведено час. У центрі здоров’я, або його ще називають сімейним медичним цент­ром, що розміщений в будівлі місцевої повітової лікарні, є всі умови для отримання якісної медичної допомоги. Сюди, до свого сімейного лікаря, й приходять пацієнти.

 

Про місто, яке щиро полюбила і в якому багато років живе, Хелле Саарсоо розповідає з вогником в очах:

 

– У нас прекрасна інфраструктура, є все для розвитку, навчання і дозвілля дітей та молоді. Тут ідеальні дошкільні заклади, школи, басейни… Все надзвичайно компактно, можна пішки швидко дістатися в будь-яку точку. Особливо це зручно батькам, адже немає потреби супроводжувати діток після уроків на заняття до спортивних секцій чи творчих майстерень. А ще Хаапсалу славиться цілющими грязями, у нас чудові здравниці, санаторії, спа-комплекси. Щороку ми зустрічаємо дуже багато туристів з усього світу. Чи не щотижня відбуваються фестивалі, концерти… Мені комфортно тут жити. А ще, у нас хороші люди! І їхати до Таллінна мені давно перехотілося.

 

«Сімейні медичні центри працюють як приватні підприємства»

 

– Зі змінами в сфері охорони здоров’я покращення настало не лише для пацієнтів, а й для нас – медпрацівників, – вважає пані Хелле. – Я стала сама собі господарка, мені не потрібно вже ні з ким узгоджувати чимало щоденних питань. Звісно, що це додаткове навантаження і відповідальність, – на мені всі адміністративні справи. В одній особі – і бухгалтер, і старша медсестра, і лікарка. Маю 2300 пацієнтів. Проте й зарплата гідна, вдвічі вища ніж у лікаря-спеціаліста, від чотирьох до п’яти тисяч євро. Чим більша кількість осіб (список) – тим більше коштів. За конкретну вікову категорію передбачена відповідна сума. Сімейні медичні центри в Естонії працюють як приватні підприємства, але за послуги сплачує не пацієнт, а державна Лікарняна каса.

 

В Естонії діє страхова медицина, тож понад дев’яносто відсотків населення мають медичний страховий поліс, який покриває всі надані послуги не тільки у сімейного лікаря, а й у профільних спеціалістів.

 

«Найбільше я переживала, щоб люди підтримали зміни»

 

Такі умови, які натепер мають сімейні лікарі, були не завжди. Найважче, каже пані Хелле, довелося розпочинати справу.

 

– Коли країна вирішила, що потрібно запроваджувати сімейну практику, ми не мали нічого, – згадує. – Тож лікарі починали, як кажуть, з нуля. Я взяла в оренду приміщення, усе там відремонтувала, закупила меблі, комп’ютерну та медичну техніку, найпотрібніше устаткування… Знай­шла двох помічниць – медичних сестер з великим досвідом, яких забезпечила заробітною платою, і всі разом стали приймати пацієнтів. Борги й кредити нас не злякали, поступово виплатили. Найбільше я переживала, щоб люди підтримали зміни, відчули покращення. За стільки років від них – тільки щира вдячність. Ось це найбільше тішить.

 

Через кілька років успішної діяльності Хелле Саарсоо зі своєю колегою – сімейною лікаркою – навіть придбали за кошти від практики по новенькому автомобілю, це транспорт для роботи. Хоча на виклики їм виїздити доводиться рідко. Торік, приміром, – лише з десяток разів. На екстрені випадки поспішає «швидка», все інше вирішують з сімейним лікарем у телефонному режимі та під час особистого прийому в центрі. На візит пацієнти записуються через інтернет. В електронній державі в електронному вигляді – і результати аналізів, і рецепти на ліки, навіть свідоцтво про смерть. Ніяких тобі довідок на папері з печатками, медичних карток.

 

Варто сказати, що в повіті Ляенемаа (місто Хаапсалу – адміністративний центр, який з трьох боків омиває Балтійське море) проживає трохи більше 13 тисяч осіб. Цю кількість нині обслуговують шість сімейних лікарів. Як розповідає Хелле Саарсоо, троє з них – уже пенсійного віку.

 

– Молода зміна до нас не поспішає, боїться відповідальності. Вважають, що не справляться з навантаженням одночасно лікувати і вирішувати адміністративні питання, – відзначає пані Хелле. – Насправді дуже багато роботи сімейних лікарів виконують медсестри, по черзі беруть аналізи, вакцинують, роблять перев’язки, уколи, відповідають на телефонні дзвінки, консультують, навіть повторні рецепти виписують…

 

«Ми, лікарі, не кажемо, що це ідеальне вирішення, але це – вирішення»

 

– Медсестра – як фільтр. Спочатку пацієнт зустрічається саме з нею. Потім вона вирішує, що потрібно: консультація сімейного лікаря чи вузького спеціаліста, – долучається сімейний лікар Мадіс Тіік, який приїздить в Хаапсалу раз на тиждень зі свого невеличкого острова, де також має пацієнтів. У своїй країні лікар відомий як один з перших, хто запровадив у свою діяльність електронні відеоконсультації з вузькопрофільними спеціалістами.

 

Виявляється, в Естонії не вистачає не тільки сімейних лікарів, а й терапевтів, кардіологів, урологів та інших. Через поступове скорочення медзакладів та у пошуках вищого заробітку медики виїжджають до сусідньої Фінляндії, Німеччини. Дефіцит кадрів в охороні здоров’я – проблема №1. Як і в багатьох країнах світу. Мадіс Тіік та багато інших естонських сімейних лікарів її вирішують завдяки електронним можливостям.

 

– За телемедициною – майбутнє, – каже пан Мадіс. – Я використовую її вже двадцять років! Для мене – це вже чималий досвід. Е-консультації відбуваються на спеціальній платформі, до неї мають доступ сім центрів. Усе працює чудово! Пацієнтам не потрібно їхати до столиці, рекомендації можуть отримати безпосередньо на місці перед монітором, віч-на-віч, від потрібного фахівця або ж, якщо пацієнт потребує спеціалізованої допомоги, то лікар-спеціаліст викликає його на прийом. Також, якщо потрібно сімейному лікарю піти у відпустку або так сталося, що він захворів, то це завж­ди підстраховка. Будь-хто з колег може його замінити, вийти на онлайн зв’язок і дати пацієнтові всі рекомендації. Ми, лікарі, не кажемо, що це ідеальне вирішення, але це – вирішення.

 

– І я, і наше населення, дуже щасливі, що можемо звернутися зі своєї глибинки до будь-якого спеціаліста, – додає Хелле Саарсоо. – Але все ж ми запрошуємо до себе на роботу всіх охочих!

 

До речі, в лютому члени соціально-правового комітету міської ради Хаапсалу запропонували – виплатити з місцевого бюджету 25 тисяч євро підйомних новому сімейному лікарю, який погодиться приїхати працювати до провінції. Про це писала регіональна преса. А ще лікарю обіцяють надати квартиру.

 

Лариса ГАЛЕТА, газета «Деснянка»

Фото авторки

 

Матеріал створено в рамках спільного проєкту Українського кризового медіа-центру та Естонського центру Східного партнерства


Статистика захворювань на COVID-19 по Україні

Останнє оновлення даних:
2020-09-24 22:18:01.522

  • Всього випадків: 188,106
  • Активні: 100,891
  • Всього смертей: 3,757
  • Нових смертей: 52
  • Всього одужали: 83,458

Замовити зворотний дзвінок