Уроки – в смартфоні, як не крути

Уроки – в смартфоні, як не крути

Дата: 2020-05-06 | Категорiя: Соціум

Як пандемія підштовхнула освіту до стрімкого розвитку, а також про роль та значення технологій у навчанні учнів та роботі вчителів під час карантинних обмежень, на які пішла Україна, аби запобігти поширенню коронавірусної інфекції Сovid-19.

 

Національний проєкт – навчаємося вдома

 

Зізнаюся, після відвідин у березні естонської гімназії імені Густава Адольфа у Таллінні, яка активно тримає курс на діджиталізацію (там учні користуються електронними підручниками, педагоги працюють з е-журналами на спеціальній платформі), мені подумалося: українським дітям про таку освіту можна тільки мріяти. Втім, інколи мрії здійснюються незалежно від нас, як цього разу – через пандемію очну форму навчання в Україні змінили на дистанційну, і розпочалася справжня діджиталізація!

 

7,1 млн переглядів на YouTube Міністерства освіти і науки, 545 уроків та 8-класники, які навчаються найсумлінніше – це все підсумки трьох тижнів роботи Всеукраїнської школи онлайн.

 

Національний проєкт став можливим завдяки спільним зусиллям Офісу Президента України, Міністерства освіти і науки, Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, громадської спілки «Освіторія», а також понад 40 небайдужих педагогів, що зголосилися стати вчителями для усієї країни.

 

Зйомки уроків відбуваються у столичній школі. У відеозаняттях беруть участь українські ведучі, музиканти, актори, спортсмени, які відповідають на запитання, вирішують задачі та проводять досліди разом з учителями. Так учні 5-11 класів мають доступ до уроків з української мови та літератури, історії України, всесвітньої історії, англійської мови, фізики, алгебри, геометрії, географії, хімії та біології. З кінця квітня запровадили онлайн-уроки й для початкової ланки – 1-4 класів.

 

Аналітика YouTube свідчить, що більшість – 51% глядачів – дивиться уроки з мобільного телефону. При цьому 39,1% учнів вчаться з комп’ютерів і лише 5,5% – з планшетів. Щоби відео було більш доступним, зокрема для дітей з порушеннями слуху, запровадили субтитри, текстовий супровід мають уже 27 уроків і їх кількість тільки зростатиме, інформує МОН. Хто не має доступу до інтернет-мережі, може переглядати уроки по телебаченню, для кожного класу передбачено відповідний телеканал. Уроки транслюють о 10:00 щодня з понеділка по п’ятницю.

 

Все життя – руханка!

 

Серед уроків найпопулярнішою лишається англійська. Відео-урок для 5 класу, що вийшов найпершим, наразі переглянули 95 тисяч разів! А ось авторські руханки (фізкультура) на YouTube МОН уже сумарно набрали понад 1,4 млн переглядів. І це не може не тішити. Згідно зі звітом дослідників ВООЗ, де йдеться про те, що 80% підлітків (11-17 років) у світі недостатньо фізично активні (менше години щодня), викликає в експертів побоювання про теперішнє і майбутнє здоров’я.

 

В Україні під час карантину це питання вирішують завдяки зарядкам з міксом танців, популярними рухами з соцмережі ТікТок і несамовитою енергетикою виконавців, запал яких аж через екран кличе облишити бутерброд та струсонути кожну клітину тіла. Передбачені вони для кожного класу. Проводить діджитал-фізкультуру під супровід українських виконавців учителька хореографії Анна Домніч. Запальні динамічні руханки відбуваються разом із зірковими гостями, приміром, Лесею Нікітюк, Дашею Астаф’євою, Юрієм Ткачом, Олександром Усиком, DZIDZIO, MONATIKом. Усі гості, які знімаються у відео – по-собливому цікаві, вважає Анна Домніч. Доводять популярність діджитал-фізкультури серед учнів зібрані мільйони уподобайок, хештегів та шерів у соцмережах. Руханки стали справжнім трендом. Зі своїми дітьми-школярами і я старанно копіюю ті прикольні і деколи непрості рухи. Це весело! Ми потім разом сміємося. Син з донькою щоразу повторюють: «І як ми раніше жили без нашої руханки?! Не школа – а мрія!».

 

Глобальна платформа

 

Цьогорічного травня в країні мають запустити глобальну освітню онлайн-платформу для дистанційного навчання Learning Passport. До її створення долучилися ЮНІСЕФ, Майкрософт і Кембриджський університет. Від початку її створювали для дистанційної онлайн-освіти дітей біженців та переселенців. Проте через пандемію можливості ресурсу розширили, щоб допомогти школярам під час дистанційного навчання на карантині. Там можна буде знайти онлайн-книжки, відео, а також підтримку для батьків дітей з особ­ливими потребами.

 

– Це нові можливості для освіти наших громадян як в умовах карантину, так і після його завершення, – відзначила керівниця МОН Любомира Мандзій.

 

Та й справді, усе колись закінчується, мине і карантин, але сподівання на повернення «старих добрих часів» марні. Про це під час онлайн-конференції сказав освітній омбудсмен Сергій Горбачов:

 

– Коли учні і вчителі повернуться до школи – система освіти вже буде іншою. Будь-яка криза – стимул для можливостей. Пандемія та обмежувальні заходи підштовхнули освіту до стрімкого розвитку. Коли ми багато років розповідали вчителям про те, що треба змінюватися, опановувати нові методи, змінювати підходи, наші слова не знаходили жодного відгуку. Бо навіщо чомусь навчатися, коли і так все добре? І тільки криза змусила нас відійти від стандартів та вчитися новому.

 

Водночас, на думку освітнього омбудсмена, навіть попри зміни, дистанційна форма навчання не зможе замінити очну, у ситуації ж з карантином – це справді рішення.

 

– Для вчителя робота з дітьми – це певне покликання і життєвий виклик. Тому завжди потрібно бачити дитячі очі, обличчя, їхні посмішки, це важливо для освіти. Звичайно, процес зміниться, будуть змішані форми навчання, але особистий контакт існуватиме завжди, без цього освіти не може бути, – вважає Сергій Горбачов.

 

Сім порад щодо дистанційного навчання

 

Фіналістка національної премії Global Teacher Prize Ukraine 2017, учителька математики та інформатики чернігівської школи №2 Оксана Коваленко вважає, що дистанційне навчання – це широке поняття, яке включає не тільки онлайн-уроки, а й курси з різних предметів. Про це вона розповідає під час вебінару для зацікавлених педагогів на тему: «Організація дистанційного навчання. Поради з власного досвіду».

 

– Наразі ми працюємо в нових реаліях, – каже Оксана Коваленко. – Кожен з нас на початку карантину мав різний стартовий капітал, в сенсі навичок володіння комп’ютером, онлайн-іструментами. Але я впевнена, що цей період – не тільки час стресів і випробувань на міцність, а й нові можливості, опанування нового, проходження цікавих онлайн-курсів для професійного зростання. Це період великого переосмислення. На мою думку дистанційне навчання – це набагато ширше поняття, ніж просто онлайн-уроки. Дуже добре, що відео-заняття на YouTube Міністерства освіти і науки дитина може переглядати, коли їй зручно і в такий спосіб, який забажає. Може зупинити урок, переглянути його кілька разів, законспектувати почуте і побачене. Окрім того, є чимало чудових платформ з готовими онлайн-курсами, наприклад, GIOS, Prometheus, Ilearn. Я раджу користуватися ними у своїй педагогічній діяльності.

 

Чернігівська вчителька озвучила сім порад для організації дистанційного навчання, таку собі інструкцію, як треба налаштовувати спілкування з учнями в умовах, які склалися: 1 – ставте не оцінки, а робіть відгуки; 2 – створюйте емоційне навчання, дружню атмосферу; 3 – мінімізуйте онлайн-уроки; 4 – не існує універсального формату; 5 – надавайте індивідуальні консультації; 6 – шукайте компромісні рішення; 7 – будьте поблажливі, щирі та відкриті.

 

– І, важливо, щоб кожен з нас розумів, що час – складний не тільки для вчителів, а й для кожної дитини і кожної родини. Тільки разом, підтримуючи одне одного, ми зможемо вийти з карантину більш сильними та емоційно привабливими, – додає Оксана Коваленко.

 

Під час онлайн-включення на платформі Українського кризового медіа-центру керівниця освітніх програм Креативної міжнародної дитячої школи Мирослава Товкало зазначила, що насправді викликом дистанційне навчання стало для батьків, адже вони мають супроводжувати навчання, контролювати навчальний процес, слідкувати за безпекою дитини в інтернеті, допомагати виконувати завдання, особливо найменшим школярам. І це враховуючи те, що батьки також працюють дистанційно.

 

– Були побоювання з приводу організації дистанційного навчання для найменших учнів. Перед тим, як працювати онлайн з початковою школою, ми добре пропрацювали світові документи, зокрема рекомендації ВООЗ, – відзначає Мирослава Товкало. – З подивом з’ясували, що для початкової ланки немає жодних обмежень щодо тривалості екранного часу. Дитина може перебувати за комп’ютером чи смартфоном довгий час, але дуже важливо його збалансувати з фізичною активністю.

 

За словами Мирослави Товкало, українська освіта завдяки карантину модернізувалася і не буде такою, як була раніше. Модернізувався кожен учитель. Однак, дистанційне навчання не може замінити школу. Індивідуалізація освіти – це запорука успіху. Ідеальний учень для дистанційного навчання – це кінестетик, який сприймає нову інформацію через рух і дотик. Це візуал, особа, яка не боїться нових технологій, а в нас учні сьогодні йдуть попереду вчителів у цих питаннях. Також є один нюанс – це вмотивований учень. Якщо мотивації не буде – якими б прекрасними не були ресурси і яким компетентним не був би вчитель, нічого не вийде. Навчання – це двосторонній момент.

 

Лабораторні, аудіокниги та – «Прощавай, букварику!» у спільному відео

 

Під час карантину доступ до деяких ресурсів став простішим. Використовую­чи технології, учні можуть безкоштовно проходити тести, переглядати відео-презентації, майстер-класи. А харківський політех у відкритому доступі розмістив онлайн-лабораторні для школярів з хімії, фізики, біології та інших предметів. На відео викладачі та студенти не просто проводять досліди, а й дають пояснення до тих реакцій, що відбуваються, розповідають цікаву інформацію за темою. Записи цих майстер-класів надалі можуть використовувати вчителі для наочного матеріалу на уроках у школі.

 

Навіть компанія Amazon долучилася до освітнього процесу – інтернет-сервіс відкрив безкоштовний доступ до дитячих аудіокниг. Усе для того, щоб школярі могли з користю проводити час на карантині. Доступні онлайн-книги на шести мовах: англійською, французькою, німецькою, італійською, іспанською та китайською. Це інструмент і для батьків, щоб поліпшувати, приміром, англійську своїх дітей, і для вчителів іноземних мов, які можуть використовувати аудіо під час дистанційного навчання.

 

– Книги допоможуть хлопчикам і дів­чаткам продовжувати мріяти, вчитися і просто бути дітьми, – пишуть на сайті компанії Amazon. Доступні аудіокниги також для найменших, для тих, хто володіє мовою на середньому рівні, для підлітків, є класика та народні казки.

 

Через пандемію Сovid-19 цьогоріч не буде ні випускних, ні останнього дзвоника. Вчителька початкових класів Киїнської школи, що в Чернігівському районі, Тетяна Стефановська запропонувала батькам першокласників креативно відзначити свято «Прощавай, букварику!»:

 

– А давайте створимо для дітей відео на згадку про перший клас. Потрібно записати на смартфон виступ своєї дитини (я кожному надам вірш, який треба вивчити напам’ять) і надіслати потім мені. За мною – монтаж.

 

Поки діти вчать римовані рядки, батьки для зйомок підбирають святковий одяг. Прощальне відео з буквариком, зроблене разом, – це не лише пам’ять про перший рік навчання в школі, а й вкладені спільний час і зусилля, які по-справжньому зближують та об’єднують нас на карантині – у доброму гуморі та здоров’ї!

 

Лариса ГАЛЕТА, газета «Деснянка»


Статистика захворювань на COVID-19 по Україні

Останнє оновлення даних:
2020-10-01 21:20:01.648

  • Всього випадків: 213,028
  • Активні: 114,392
  • Всього смертей: 4,193
  • Нових смертей: 64
  • Всього одужали: 94,443

Замовити зворотний дзвінок