Як сімейні молочні ферми допомагають розвиватися українцям і Україні

Як сімейні молочні ферми допомагають розвиватися українцям і Україні

Дата: 2020-08-12 | Категорiя: Соціум

Молоко – завжди актуальна тема. Якісне молоко від фермерів – це, насамперед, основа харчової безпеки в країні. Сімейні молочні ферми були поширені в Україні понад сто років тому.

 

З приходом радянської влади таку форму господарювання ліквідували, а головними виробниками сільськогосподарської продукції ставали колгоспи й радгоспи з молочно-тваринницькими фермами. Подальша їхня доля всім відома. Тож відроджувати традиції молочного тваринництва на селі – господарювання з передачею справи з покоління в покоління, родинним підходом та сучасною автоматизацією – взялися допомагати небайдужі люди з Західної України, з міста Дубно, що на Рівненщині. Масштабний проєкт, який нині вже реалізовують у шістьох областях – Рівненській, Хмельницькій, Тернопільській, Волинській, Житомирській та Вінницькій розширює свою географію і вбачає нашу Чернігівщину як перспективний регіон для створення на селі сімейних молочних ферм та кооперативів на їхній основі.

 

Нове дихання

 

– Сімейні молочні ферми – це нове дихання українського села, де є можливість для сімейного бізнесу – створити та розвивати справу усього життя, творити родинні традиції. Це, насамперед, причина, щоб залишатися в Україні – жити і працювати. Успішна модель сімейного молочного бізнесу для будь-якого куточка нашої країни. Зміни ставлення до села і праці на селі! – каже Михайло Корилкевич – ініціатор і головний інвестор проєкту, Президент і засновник Української Кооперативної Федерації, засновник кластеру «Натуральне молоко», голова правління благодійного фонду «Любіть Україну» та Президент сателітного Ротарі Клубу «Київ-Столиця-Дубно».

 

З 2017 року проєкт з розвитку молочного тваринництва на селі, який реалізовує кластер «Натуральне молоко», за підтримки ТОВ «УкрМілкІнвест» та Рівненського обласного благодійного фонду «Любіть Україну», спочатку розпочали втілювати на Рівненщині, створивши першу ферму. Наступного року, 2018-го, відкрили ще 11 сімейних молочних ферм у Рівненській, Хмельницькій та Тернопільській областях. А в 2019-му та нинішнього року – 33 і створили чотири кооперативи на їхній основі. Це близько 200 голів великої рогатої худоби. У майбутньому, в 2022-му мають заснувати ще тисячу сімейних молочних ферм, а до 2026-го – їх заплановано п’ять тисяч!

 

– Місія наймасштабнішого в Україні проєкту з імпакт-інвестування спрямована на відродження села, розвиток фермерства та кооперації, – зазначає Михайло Корилкевич. – Створення 5 тисяч сімейних ферм по всій країні з потенціалом вартості в 1,5 млрд доларів. Також не менше 5 регіональних кластерів. Таким чином вдасться відновити 10 відсотків ринку молока від населення.




 

Перша ферма – перший успіх

 

Її створили у господарстві Наталії й Василя Никончуків у селі Стара Мощаниця Здолбунівського району на Рівненщині. Назвали – «Відродження». Це сучасна молочна ферма з усіма технологіями, які використовують у світі. Успішна ідея запозичена у канадського уряду. Для діяльності ферми збудували новий корівник, придбали сучасні доїльні апарати, холодильне обладнання німецького виробництва об’ємом 700 літрів (що дозволяє збирати молоко також з господарств інших селян).

 

Приміщення корівника, все обладнання, а також оснащення спеціальними килимками-підстилками для худоби, освітлювальними лампами, поїлками та вентиляторами – допомога власникам першої на Рівненщині сімейної молочної ферми в рамках проєкту. До трьох власних корів фермерам інвестори додали ще сім корів високопродуктивного поголів’я худоби, що дають високі надої молока і високий вихід телят.

 

На придбання корів та інвентаря інвестори надали кредит у сумі 166 тисяч гривень терміном на чотири роки під 15 відсотків. Представники одного з найбільших в області виробників молока також робили технологічний супровід у будівництві корівника, проводили кваліфіковані консультації, надавали практичну допомогу.

 

Перший добовий надій молока сімейної ферми «Відродження» – 250 літрів – від десяти корів. Збут продукції налагоджений, і він на більш вигідних умовах, аніж нині отримують селяни від молокозаводів.

 


Соціальний ефект

 

За словами керівника проєктів Рівненського обласного благодійного фонду «Любіть Україну» Олександра Лісовського, розвиток сімейних молочних ферм – це не тільки про гроші.

 

– Звісно, неабиякий акцент на тому, щоб навчити людей у селі підходити до фермерства, як до бізнесу. Але це тільки верхівка айсберга. Маючи постійний і стабільний заробіток та перспективу, в родині все менше виникає питання чи їхати кудись на заробітки, а натомість стає актуальним те, як об’єднати сім’ю, аби доглядати за великим господарством, – каже Олександр Лісовський. – Самозайнятість стає актуальним трендом на селі завдяки цьому проєкту. Навколо сильних родин утворюються і сильні екосистеми – кооперативи, кластери із різними напрямками діяльності, рекреаційні зони, туристичні об’єкти, приміром, зелені садиби. Така, до речі, вже незабаром діятиме на основі першої молочної ферми. У рамках проєкту люди навчаються і починають через різні інструменти по-іншому ставитись до ризиків та змін, розвивають свої соціальні навички комунікацій.

 

Як відзначає далі Олександр Лісовський, проєкт зі створення сімейних молочних ферм об’єднує людей зі схожими цінностями, які вболівають за якість і безпеку молочних харчових продуктів, стимулюють пошук нових інноваційних рішень на селі, пам’ятають про своє коріння і шанують традиції. Учасники підтримують цілі сталого розвитку (ключові напрямки розвитку країн, що були ухвалені на Саміті ООН зі сталого розвитку. Прийняті на період від 2015 до 2030 року і нараховують 17 Глобальних цілей).

 

Проєкт Сімейні молочні ферми покликаний реалізувати такі цілі сталого розвитку – подолання голоду, гендерна рівність, гідна праця та економічне зростання, скорочення нерівності, сталий розвиток міст та спільнот, відповідальне споживання, мир, справедливість та сильні інститути, партнерство заради стійкого розвитку.

 


Чому саме сімейні ферми

 

Олександр Лісовський пояснює, досвід ведення бізнесу на великотоварній фермі показує, що строк окупності таких інвестицій при правильному підході перевищує 8-10 років. В умовах країни з нестабільною економікою – це надто великі строки.

 

– А щодо розрахунків і практики реалізації проєкту будівництва сімейних молочних ферм, то строк окупності таких більше ніж у 2 рази менший, – продовжує. – На власній фермі, застосовуючи ефективні технології, господар ліпше хазяйнує, аніж найнятий працівник на фермі. Також ризики на малих фермах, пов’язані з екологією, втратою землі, стихійними лихами набагато менші, ніж на великій фермі.

 

Виникає слушне запитання: чи не зникне потреба в молоці з розвитком численних сімейних ферм? Олександр Лісовський одразу згадує про прогнози та результати досліджень авторитетних організацій, як: IFC, FAO, які показують, що, навпаки, Україна має достатньо високий потенціал для стабільного зростання ринку, і це підтверджує низка факторів. Споживання молока в Україні в 2 рази менше, ніж у Європі. До 2030 року світовий ринок має збільшитись на 250 млн тонн, і Україна може відігравати провідну роль у заповненні цього дефіциту. Наша держава входить у ТОП-5 країн світу з найліпшою собівартістю виробництва молока. Також із введенням нових стандартів якості 1 млн тонн молока від населення (одноосібники), яке йшло на переробку, буде потребувати заміщення на більш якісне молоко (від сімейних ферм чи великих переробників).

 

Інвестують партнери, держава, фермери і ротарійці

 

Інвестори проєкту Сімейні молочні ферми – ТОВ «Укр­МілкІнвест», фермери, держава, партнери, банки, звичайні громадяни… Упродовж 2017-2019 років було профінансовано – мільйон доларів. (Як можна заробляти разом з сім’ями – дізнавайтеся за посиланням на офіційному сайті проєкту: (https://familymilkinvest.com/#investpresent. Інформація для контактів: м. Дубно, вул. Данила Галицького, 9. Тел.: +380 067-149-66-18, +380 096-727-50-37; e-mail: smf.sitarchuk.inna@gmail.com).

 

– Насамперед, ми, як ініціатори, з 2017 року вже вклали 20 млн гривень у відкриття ферм, розвиток мережі, створення системи управління, – зазначає Михайло Корилкевич. – І проєкт уже повернув інвесторам 2,5 млн гривень, що знов-таки свідчить про дієвість бізнес-моделі. У цьому проєкті ризикують і самі родини, вкладаючи свої збереження чи кошти, які вони позичають у рідних та друзів. Довіряють проєкту і партнери-молокозаводи, які інвестують як кошти, так і надають допомогу з обладнанням. За 2 роки держава та місцеві органи регіональної влади виділили дотацій більше 1,5 млн грн, і ця сума має радикально збільшитись у найближчі роки. У 2019 році проєкт виграв грант ПРООН за підтримки уряду Швеції у розмірі близько 1 млн гривень, що свідчить про високу довіру та оцінку з боку міжнародних організацій.

 

Створення сімейних молочних ферм на селі підтримують усе більше й більше установ, організацій, людей. Це коло розширюється великими темпами. Мова вже про динаміку збільшення зацікавлених сторін, аніж про якісь конкретні організації. Керівництво обласних адміністрацій, голови районів та ОТГ активно підтримують ідею, як свідчення – меморандуми про співпрацю. Спеціалісти проєкту входять у міжурядові робочі групи і беруть участь в розробці законодавчих актів для підтримки фермерів. Уряди Канади та Швеції вже надали підтримку – це консультативні навчання та прямі дотації.



 

– Дуже приємно, що першою підтримала цей проєкт ротарійка Ольга Дзядович. Вона живе в Києві, працює у міжнародній фармацевтичній компанії, але весь свій вільний час присвячує доб­рим справам. Саме це і привело активну, небайдужу і цілеспрямовану Олю до Ротарі, – розповідає Олександр Лісовський, який теж член сателітного Ротарі Клубу «Київ-Столиця-Дубно». – А взагалі, серед інвесторів – чимало ротарійців – людей дії! Надзвичайно важливо і знаково, що проєкт Сімейні молочні ферми підтримує передусім Ротарі Клуб «Київ-Столиця», завдяки цьому маємо можливість впорядкувати свою діяльність, яку мали раніше та впроваджувати її на найвищому рівні. Також – це залучення нових партнерів, аби досягати разом більшого. Ротарі – це місточок для зустрічей, де панує довіра та взаєморозуміння.




 


Як обирають сім’ї

 

– Є чітка система скорингу, і перед тим, як почати співпрацю, ми намагаємось пересвідчитись, наскільки серйозно сприймають ситуацію люди, що мають перейти в інший статус роботи на землі. Це не тільки оцінка наявної інфраструктури, досвіду роботи з тваринництвом чи розуміння ведення господарства, а й визначення психологічної готовності до змін, злагоди в родині і спільного бачення розвитку, рівень ентузіазму. Спеціалісти проєкту разом з родиною складають бізнес-план і певний план розвитку не тільки ферми, а й майбутніх управлінців своїм маленьким бізнесом, – розповідає Олександр Лісовський і додає, що їхня професійна команда має великий досвід в аграрному секторі та управлінні організаціями. В компанії працює кол-центр, і все управління комунікаціями відбувається за допомогою системи CRM. Наразі розробляють програмний додаток, який дозволить команді і фермерам у режимі онлайн управляти проєктом і фермами відповідно. Також постійно залучають відомих експертів ринку в різних галузях: ветеринарія, кормовиробництво, виробництво обладнання, юридичні послуги та інше, щоб ще більше збагачувати досвід.

 

Амбітний проєкт Сімейні молочні ферми – це не тільки 5 тисяч самозайнятих родин-підприємців – бізнес для наступних поколінь. Це й серіал «Фермери», який змінює враження і ставлення до праці на селі, 1-й український ІТ-додаток для комплексного управління фермерським бізнесом, створення додаткових Малих бізнесів для обслуговування сітки ферм, сотня громад задіяні в розвиток проєкту та екосистеми, а також 150 тисяч врятованих від знищення корів населення та економічний ефект – внесок у ВВП країни – 15 млрд гривень.

 

Лариса ГАЛЕТА, газета «Деснянка»

 


Статистика захворювань на COVID-19 по Україні

Останнє оновлення даних:
2020-09-20 19:58:01.414

  • Всього випадків: 175,678
  • Активні: 94,609
  • Всього смертей: 3,557
  • Нових смертей: 41
  • Всього одужали: 77,512

Замовити зворотний дзвінок