Про дороги Чернігівщини: скільки їх, хто ремонтує та як повідомити про ями

Про дороги Чернігівщини: скільки їх, хто ремонтує та як повідомити про ями

Дата: 2020-08-26 | Категорiя: Соціум

Дороги - вагомий індикатор розвитку регіону. А ремонт чи будівництво нових автошляхів - одна з найбільш частих обіцянок кандидатів у президенти, депутати чи мери.

У статті НЕ розглянуто питання тендерів чи корупції. Це тема окремого дослідження. Мета цього матеріалу - показати, хто розпоряджається «дорожними» коштами на Чернігівщині. Яким буває ремонт. Куди й як звертатися, якщо хочете повідомити про ями на трасах. Та як відшкодувати збитки, якщо ДТП сталася через дефекти дороги.

Хто опікується дорогами в області

У кожній області є три види розпорядників бюджету на дороги. Окрім ремонтів, вони також відповідають за їх утримання - прибирання, розчищення снігу, косіння узбіч тощо.



  • Обласне представництво Служби автомобільних доріг. Слідкує за станом доріг державного значення: міжнародні, національні, територіальні й регіональні. Відповідне маркування на трасі літерами – «М», «Н», «Т», «Р». Фактично, це міжнародні магістралі та дороги, що з’єднують обласні центри між собою чи з прикордонними пунктами пропуску.



  • Управління капітального будівницт­ва облдержадміністрації. На його балансі дороги загального користування місцевого значення. Як правило, це траси між районами та обласним центом, містами й селами всередині регіону.




  • Органи місцевого самоврядування – в Чернігові це управління ЖКГ міської ради. Під його «егідою», серед іншого, всі дороги, тротуари, внутрішньобудинкові території. Все це можна назвати комунальними дорогами.




Звідки гроші

З 1 січня 2018 року в Україні почав працювати Державний дорожній фонд. З його допомогою уряд намагається вирішити проблему «поганих доріг» в Україні. Серед іншого, його наповнює акциз та ввізне мито на авто та пальне, а також міжнародні кредити.

В області кошти фонду отримує Укравтодор та управління капітального будівництва. Дороги у місті ремонтують за спільний кошт міського бюджету та фонду.


Стан доріг на Чернігівщині


Ось як прокоментували це питання представники трьох розпорядників дорожнього бюджету в області.


Начальник управління ЖКГ Чернігівської міської ради Ярослав Куц:

- З 2016 по 2020 роки з 3,5 млн квадратних метрів доріг ми відремонтували лише 850 тисяч. Середнім ремонтом більше, капітальним - мало: лише вул. Київська, Героїв Чорнобиля, в’їзд по проспекту Миру. Інші дороги в незадовільному стані. Давно пройшли строки, коли їх треба було ремонтувати.




Прес-служба управління капітального будівництва (УКБ) Чернігівської облдержадміністрації:

- Через постійне недофінансування ремонтів доріг загального користування місцевого значення останні 30 років стан більшої їх частини незадовільний. Різного виду ремонту потребує майже 80% автомобільних доріг.

УКБ лише з 2018-го отримало під опіку місцеві автошляхи. Цього року за кошти дорожнього фонду планують відремонтувати мости та 125,74 км доріг - по 5 км у кожному районі області. Загалом виділено 651 млн грн.

Заступник начальника Укравтодору в Чернігівській області Володимир Боровик:

- Дороги зношені. Аби привести всі їх до ладу, потрібно 18 млрд грн. На жаль, таких коштів немає.


Втім, у 2020 році в Чернігівській області за програмою «Велике будівництво» різними видами ремонтів планують охопити 196 км доріг державного значення. Кошти виділяють поступово.



Крім того, ремонтують ще 38 км на ділянці дороги М-01 Київ – Чернігів – Нові Яриловичі. Це в межах проєкту капітального ремонту Київ – Кіпті. Там роботи виконують за рахунок міжнародних фінансових організацій.


***Примітка: На всіх діаграмах вартість ремонту доріг - це вартість комплексу робіт з облаштування автошляхів. Окрім різних видів ремонту самого дорожнього полотна, туди може входити облаштування бюрдюрів, мостів, зупинок, освітлення, люків тощо. На різних об'єктах перелік відрізняється.

Види ремонтів і гарантія

Ремонт дороги може бути:

  • дрібний поточний - латають ямки повітряно-струйним чи традиційним методом;
  • середній поточний - суцільний ремонт верхнього шару асфальту, але без зміни основи;
  • капітальна реконструкція - ремонт зі зміною основи.

За словами Ярослава Куца, напливи, ямковість, колійність на дорозі - це наслідок старої чи неякісної основи, а не асфальту.


Капремонт майже вдвічі дорожчий, ніж середній поточний. Однак крім ціни й розтягнутості в часі, він має ще одну перепону в місті: застарілі мережі - Укртелекому, водоканалу тощо. За інформацією пана Куца, у Чернігові вік мереж від 40 до 60 років, а водогонам - і під сотню. Міняти їх дорого.


Тож поки в області і Україні в цілому роблять переважно середні ремонти. Мета - зробити пересування більш безпечним і уберегти основу від потрапляння води, адже вона руйнує дороги.


Як зазначив Ярослав Куц, гарантія на капітальний ремонт - 5 років. Середній - 2-3 роки. В управлінні капбудівництва повідомили, що гарантійний строк на дороги після капітального ремонту - 8-10 років. Після середнього поточного - 3 роки.


Якщо впродовж гарантійного строку виникнуть якісь недоліки, їх за власний рахунок усуває виконавець робіт. Проте у випадку з середнім ремонтом все не так однозначно.


Ярослав Куц зауважив, що винуватцем може бути не підрядник, а слабка основа чи компанії, які ремонтують мережі після відновлення дороги.


«Перевантаження» - біль навіть нового асфальту

Переповнені вантажівки на держаних і місцевих дорогах розбивають навіть новенький асфальт. Аби боротися з недобросовісними перевізниками, в Укравтодорі облаштовують пункти зважування. А ще - впроваджують системи WiM («зважування в русі»). Вони визначають вагу машини на ходу в режимі реального часу.

- Обладнання монтують у верхньому шарі покриття автодороги. Це цілодобовий контроль руху й автоматична фіксація порушень. Система бачить номер, розміри, масу вантажівки тощо, - пояснив Володимир Боровик.






Як повідомити про ями на дорогах


Канал комунікації залежить від того, кому належить дорога. Всі служби попереджають, що ремонт буде тільки в межах наявного фінансування. Скарги приймають до уваги, коли планують діяльність на наступний рік.

- Служба автомобільних доріг. Діє інтерактивна мапа. Тут можна відмітити яму й в онлайні слідкувати за тим, що відбувається з заявкою. Також можна подзвонити за номерами (0462) 661 893 та (095) 271 43 74.

- Управління капітального будівництва. На сайті є форма, через яку можна отримати зворотній зв’язок. Також можна дзвонити за номером (0462)-677-104 або ж написати на email: ukb_1@cg.gov.ua

- Управління ЖКГ ЧМР - є сайт. На ньому вказано безкоштовний цілодобовий телефон 0800-50-93-50 та посилання на мобільні застосунки, через які можна повідомити про будь-яке питання, що стосується ЖКГ міста.

Якщо хочете, аби зробили дорогу на вашій вулиці чи у дворі будинку, тут все складніше. Треба збирати підписи, звертатися до мера, депутатів. І тоді, можливо, вашу дорогую внесуть у план. Також у місті діють програми співфінансування для приватного сектору та ОСББ. Наразі за ними ОСББ ремонтують будинки, приватний сектор - мережі. Однак, саме дорогу за цими програмами ще ніхто не ремонтував.

ДТП через ями: що робити

Чернігівський активіст та юрист Олександр Гашпар прокоментував, що робити, якщо ви потрапили в ДТП чи пошкодили авто через дефекти дороги.





  • Викликати поліцію. Вона зафіксує факт і вкаже на недоліки в утриманні дороги, що спричинили аварію. Складе акт обстеження ділянки дороги: в присутності двох свідків, які разом зі співробітником поліції підпишуть його.
  • Потім поліція складе адмінпротокол на посадову особу підприємства, відповідального за стан конкретної дороги. Документ направлять до суду.

Якщо авто застраховане, власник має повідомити страхову компанію. Строк звернення вказано в договорі.

  • Людина має право звернутися до суду з цивільним позовом про стягнення матеріальних збитків (ремонт авто, пошкодження вантажу тощо) та/або моральної шкоди.

- Враховуючи практику Верховного Суду, відповідачами варто вказати, як власника автомобільної дороги, де сталося ДТП, так і підприємство, відповідальне за її належних технічний стан. В таких справах суди, зазвичай, стають на бік власників пошкоджених автівок, - прокоментував юрист.

P.S. Обов’язково повідомляйте про дефекти на дорогах до відповідних служб, аби попередити ДТП. Користуйтеся мобільними застосунками типу Waze, де самі водії відмічають аварійні ділянки на автошляхах.

Наталія НАЙДЮК, графіка авторки

Газета "Деснянка"

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Статистика захворювань на COVID-19 по Україні

Останнє оновлення даних:
2020-09-23 03:30:01.339

  • Всього випадків: 181,237
  • Активні: 97,694
  • Всього смертей: 3,642
  • Нових смертей:
  • Всього одужали: 79,901

Замовити зворотний дзвінок