Не лякайтеся: вони не ревізори – а освітні експерти

Не лякайтеся: вони не ревізори – а освітні експерти

Дата: 2019-12-24 | Категорiя: Соціум

З наступного року заклади освіти Чернігівщини оцінюватимуть за чеським досвідом

У новоствореному управлінні Державної служби якості освіти у Чернігівській області, яке працює три місяці, активно готуються до формування експертних груп, які вже весною 2020-го візьмуться до практичної роботи. Комплексно оцінюватимуть діяльність ліцеїв, шкіл, дошкільних установ, вивчатимуть і надаватимуть методичні рекомендації щодо поліпшення слабких моментів освітнього процесу, аби якомога ефективніше виправити ситуацію. Річний пілотний проєкт поки охопить 8 навчальних закладів Чернігівщини. А взагалі управління в подальшому оцінюватиме їх по півсотні щорічно. Всього ж опікуватиметься нова служба 491 закладом загальної середньої освіти всіх форм і типів власності.

 

Позитивний факт

Як зазначила начальниця управління Державної служби якості освіти в Чернігівській області Тетяна Маханькова, реформа вітчизняної освіти націлена на ліпші практики європейських країн, зокрема чеської та фінської моделей. Центральний орган Служби створили два роки тому, поступово в регіонах стали з’являтися територіальні управління. Перші запрацювали цьогорічного липня, на Чернігівщині – у вересні. Загалом же по Україні наразі лишаються чотири області, де ще не сформували підрозділи.

– Наше управління має досвідчену, професійну команду з 14 осіб, – розповідає пані Тетяна. – Згідно зі штатним розписом, у нас діятимуть три відділи: інституційного аудиту; моніторингу, позапланового контролю закладів освіти та взаємодії з органами місцевого самоврядування і відділ роботи з експертами. Основне завдання – створити можливості і підвищити якість освітньої діяльності шкіл.

Сказати, що новостворене управління тільки контролюватиме і перевірятиме навчальні заклади – буде неправильно, зауважує керівниця. Законодавчо введено в освітню діяльність низку зовсім нових понять: інституційний аудит, академічна доброчесність, сертифікація учителів.

– Представників нашої служби у районах не буде, – продовжує Тетяна Маханькова. – Обласна структура забезпечуватиме державний нагляд і контроль за дотриманням чинного законодавства в галузі освіти, а також комплексно оцінюватиме діяльність шкіл. Одна з особливостей – вивчатимуть, аналізуватимуть і оцінюватимуть створене середовище і якість надання послуг не управлінці, а колеги – освітні експерти. Щодо них розроблені певні вимоги і критерії. Претенденти мають пройти відбір, навчання, а далі їх чекає відповідальна робота.

Реєстрація освітніх експертів, які працюватимуть у системі інституційного аудиту, тривала до 29 листопада. Як повідомляє начальниця управління, участь могли брати як учителі, директори, так і представники органів управління освіти, наукові співробітники. Загалом за результатами прийому документів, по області анкет подали 73 особи. Скільки точно з них відберуть для роботи – наразі сказати важко, але те, що бажаючих чимало – факт позитивний.

– Професійні освітні експерти поки працюватимуть без додаткової оплати, тобто за період відрядження до закладу освіти вони отримуватимуть заробітну плату за основним місцем роботи, – інформує пані Тетяна. – Але я сподіваюся, в подальшому будуть внесені зміни щодо того, аби діяльність цих фахівців оплачувалася. Це питання вивчають і розглядають.

За словами Тетяни Маханькової, навчатимуть майбутніх експертів співробітники їхнього управління, які також отримають знання і досвід від столичних тренерів.

– Наше завдання провести ретельний відбір претендентів, який має завершитися до нового року. Також сформувати експертні групи, які й виїжджатимуть до закладів. Очолюватимуть їх обов’язково працівники нашого управління, – пояснює начальниця. – Якщо, приміром, у школі менше 50 осіб (педагогів і техперсоналу), то тут працюватиме комісія 5 робочих днів. І склад групи – від 3 до 12 експертів. Визначатимемо по кожному закладу індивідуально.

Перший візит

На Чернігівщині перевірятимуть 491 заклад загальної середньої освіти всіх форм і типів власності. План роботи на 2020 рік затверджено – обрано 8 закладів, у 4-х з них відбуватиметься інституційний аудит.

– Першим на Чернігівщині пройде оцінювання, це станеться в квітні, обласний ліцей для обдарованої сільської молоді. Він претендує на присвоєння нового статусу – науковий ліцей. Також експертні групи відвідають освітні заклади Менського, Чернігівського, Носівського районів, Ніжина, Бобровицької і Вертіївської об’єднаних територіальних громад, – зазначає Тетяна Маханькова. – Про приїзд експертів і працівників управління Державної служби якості освіти заклади попереджатимуть, більше того, це буде опубліковано на сайті регуляторної служби. Вся інформація буде публічною.

У цілому експерти відвідуватимуть уроки, не оцінюватимуть конкретного учителя, а спостерігатимуть, як саме відбувається навчання в школі. Яке наявне технічне забезпечення, чи вміло його використовують.

– Приходитимуть не на відкриті уроки, а на ті, які захочуть самі. Можливо, експертам вистачить і трьох, щоб оцінити, а, можливо, достатньо буде п’яти і більше, – зазначає пані Тетяна.

Як пояснює начальниця управління, завдання експертних груп – не прийти і налякати, як дехто думає. Зовсім ні. Насамперед, буде проведено чимало консультацій. На шляху становлення, пілотного 2020 року, працівники підрозділу й експерти спробують себе. І, каже, що це буде нелегко.

Окрім роботи в школах, працівники управління проводять інформаційно-роз’яснювальну роботу методичного спрямування. Виїжджають у регіони з навчальними семінарами з різної тематики, надають рекомендації.

Помічники оцінювання

Щодо аудиту закладів, то це відбуватиметься за чотирма основними напрямками. По-перше, яке створене освітнє середовище, по-друге, як педагоги проводять оцінювання учнів, по-третє, як відбувається професійне зростання учителів, і по-четверте, як налагоджена управлінська діяльність у школі. Щодо останнього, то для цього ввели нове поняття – внутрішня система забезпечення якості освіти. Йдеться про взаємозв’язок керівника зі своїми колегами, про вибудувану управлінську систему, коли школа працює як єдиний організм і дає потрібні результати.

Тетяна Маханькова відзначає, що наразі розглядають інституційний аудит у проєкції взаємозв’язку засновника закладу і директора. Тобто засновнику надають такі ж самі рекомендації, що й керівникові.

– Якщо школа – на балансі селищної ради, то насамперед її голова має вирішувати всі проблеми закладу. Засновник дбає і забезпечує освітні умови, спільно з директором. Мова й про залучення благодійних, інвестиційних коштів, – зауважує. – Особливість, що відповідальність засновника відтепер вийшла на перший план.

Допомагатимуть оцінювати освітній заклад у процесі інституційного аудиту не тільки педагоги, які тут працюють, а й учні та батьки, громадськість. Для цього Служба розробила цілий блок.

– Мова – про анкетування, – пояснює Тетяна Маханькова. – Розраховане воно для кожної категорії і анонімне. Питання стосуватимуться психологічної атмосфери у закладі, булінгу, харчування, оцінювання знань дитини… Експерти враховуватимуть думки всіх учасників. Приміром, якщо сотня батьків зазначать, що їхні діти не хочуть йти до школи, то це буде сигнал – чому так відбувається? Якщо більшість дітей скажуть, що обіди несмачні, то як би директор не розхвалював харчування в їдальні, врахують думку школярів. І ця проблема у служби якості освіти викличе тривогу.

На запитання – чи не буде оцінювання суб’єктивним, адже освітні експерти – не роботи, а люди зі своїми вимогами, баченням, різними вподобаннями і характерами. Тетяна Маханькова запевнила, що управління цього не допустить. Бо є етика – правила об’єктивної роботи експерта у школі. Згідно з ними й працюватиме нова служба якості освіти.

Лариса ГАЛЕТА, газета «Деснянка»


Статистика захворювань на COVID-19 по Україні

Останнє оновлення даних:
2020-09-20 23:16:01.913

  • Всього випадків: 175,678
  • Активні: 94,609
  • Всього смертей: 3,557
  • Нових смертей: 41
  • Всього одужали: 77,512

Замовити зворотний дзвінок