На прийом до мера люди не йдуть

На прийом до мера люди не йдуть

Дата: 2020-03-20 | Категорiя: Соціум

ПОСЛУГИ ПО-ЕСТОНСЬКИ


Невеличка країна стала першою в світі, яка надала можливість своїм громадянам обирати парламент через інтернет. Провела перший
у світі електронний перепис населення і першою запропонувала іноземцям отримати її цифрове громадянство. Естонія за два десятиліття після розпаду Радянського Союзу обігнала всю планету за якістю державних електронних послуг. Як їй це вдалося і як наразі працює «держава в смартфоні» – дізнавалася безпосередньо від фахівців брифінгового центру е-Estonia в Таллінні та в курортному містечку Хаапсалу, де проживає стільки ж людей, як у нашому Сновську.


Вікно


Феномен Естонії – в її сміливості. Країна почала впроваджувати технології та нові підходи, як тільки стала незалежною. Це дозволило побудувати електронну державу та розвинути мережеву структуру суспільства. У 1996 році уряд створив Національний комітет з комп’ютеризації системи освіти для розробки програм інтеграції інформаційних технологій, було виділено понад $2,5 млн на реалізацію державного проєкту «Стрибок тигра». Він був націлений надавати максимальний обсяг комп’ютерних знань, насамперед, молоді, що навчається. Вже через два роки за ступенем комп’ютеризації Естонія вийшла на перше місце в Європі. Наразі більшість громадян працездатного віку володіє знаннями і навичками, потрібними для роботи з технологічними системами, та вільно орієнтується в інформаційному просторі. Це стосується також літніх людей.

Як розповідають у центрі е-Estonia, наразі громадянам доступні 99 відсотків послуг, єдине, що неможливо зробити за допомогою системи онлайн, – це купити чи продати нерухомість, зареєструвати чи розірвати шлюб. Естонці жартують: перше, що отримує дитина після народження, – не ім’я, а унікальний ідентифікаційний код – ключ громадянина до послуг цифрової е-держави.

Більша частина населення настільки позитивно сприйняла концепцію електронного урядування, що традиційні паперові форми ведення державних справ назавжди відійшли в минуле. Адже кожна людина високо цінує свій вільний час, зручність отримання держпослуг та реалізації своїх прав.


Секретом успіху Естонії можна вважати те, що країна відмовилася від курсу щодо створення нових сайтів для старих державних структур. Натомість бюрократичний механізм з самого початку розробляли з думкою про майбутнє. Яскравий приклад – невеличке курортне місто Хаапсалу, яке славиться цілющими лікувальними грязями. Його мер Урмас Суклес під час нашої зустрічі розповів, що тут назавжди відмовилися від паперових документів. Немає їх ні в його офісі, ні в інших урядових установах. Це не тільки спрощує життя, так естонці ще й рятують безліч дерев. Цікаво, що зміна підходу до державотворення та технології заощаджують держбюджету Естонії близько $130 тисяч лише на папері та принтерах. А отже це дозволяє країні витрачати більше на розвиток стартапів, в які потім інвестують сотні мільйонів євро.


– Чи не всі дідусі та бабусі мають смартфони, комп’ютери. Це каже про те, що суспільство Естонії цілком прямує до майбутнього. Навіть ті, хто дуже сумували за радянськими часами, переходять на бік діджиталізації,
– каже мер. – Раніше до нас у міську раду щодня йшли люди за роз’ясненнями, наші спеціалісти їх навчали працювати в системі. Нині звертаються одиниці. А щодо звернень громадян, то по понеділках у мене традиційно прийомний день, але вже багато років ніхто не приходить, бо ж немає сенсу. Не тому, що у населення немає проблем, просто всі питання вирішуються в смартфоні. Люди вже погано розуміють, як це, коли заради підпису ти маєш спеціально йти до якоїсь установи.


Неабияку роль переходу до е-послуг відіграла й зміна поколінь. На початку 90-х середній вік членів естонського уряду був десь 35 років. На початку століття понад половина державних службовців мали за плечима менше 40-ка. Нині в уряді теж є молоді політики.

Пріоритетним напрямком у ліквідації бюрократичної паперової тяганини, яка вимагала від громадян спілкування з великою кількістю відомств, стало впровадження державного проєкту «Електронна Естонія» – е-Estonia. Створення централізованої інформаційної бази, впровадження «єдиного вікна», через яке всі послуги населенню надавалися б за допомогою автоматизованих центрів обслуговування.


– Починаючи з 2000-го ми перейшли на електронний формат документообігу, при цьому впровадження комунікаційної мережі між урядовими інституціями розпочинали раніше, у 1998 році,
– розповідає фахівець центру е-Estonia. – Це дало право посадовцям, юридичним та фізичним особам користуватися інформацією національних баз даних через мережу інтернет у межах їхнього ступеня доступу.


Можливості


Тепер естонці отримують будь-яку довідку, водійське посвідчення, укладають бізнес-угоди без черг, вихідних чи обідніх перерв. Державні послуги доступні онлайн 24 години 7 днів на тиждень. Щороку населення користується 100-120 електронними держпослугами і щороку один громадянин «економить» 10 днів життя. Уявіть, що упродовж 5 хвилин можна продовжити термін водійських прав або медичної довідки, пройти техогляд. Навіть поміняти власника автомобіля, сидячи на дивані вдома!

Працює е-кабінет, який забезпечує ведення засідання уряду, щоденні зміни стану бюджету можна бачити в реальному часі. Е-вибори – це процедура голосування. Триває вона приблизно з місяць. Упродовж цього часу, аж до його закриття, можна сотні разів змінювати свій вибір. Ніхто не може поцупити твій голос.


Е-податковий департамент – єдине середовище для надання та контролю податкових і митних декларацій, е-комерційний реєстр – різні послуги для юридичних осіб, зокрема портал підприємця, реєстрація підприємств, зміна даних, звітність. Е-кадастрова книга містить реєстр і контролює дані про земельні ділянки, е-справа – судова документація і діловодство, е-нотаріус – послуги і звітність перед державою, е-право – охоплює всі етапи від розробки законопроєктів до подання їх до уряду.

Е-поліція – це такі собі дорожні штрафи, автоматична реєстрація факту порушення, розсилка рішення про призначення стягнення електронною поштою. До е-школи підключені всі заклади, тут тобі повноформатний щоденник, розклад уроків, оцінки...

Е-здоров’я: всі аналізи, рентгени, маніпуляції лікаря зберігаються у певному сховищі. Доступ до цієї бази є у вас, а також тих людей, яким ви надали доступ. Це може бути лікар або родичі. Також – це сховище медичних рецептів.

Е-пенсія – повне самообслуговування фізичних осіб: заява, вибір та управління фондами, різна звітність.


Картка


Щоб побудувати функціональний електронний уряд, насамперед потрібно відрізняти одного громадянина від іншого. В Естонії це роблять за допомогою універсальної ІD-картки як обов’язкового ідентифікаційного документа. Її використовують, щоб авторизуватися на сайтах банків, державних організацій і лікарень – в цілому можна скористатися майже 4000 різних сервісів – від покупки ліцензії на рибну ловлю до оплати проїзду в громадському транспорті. Щоб люди могли взаємодіяти з державою і між собою, у нульових роках уряд дозволив підписувати цифровими підписами будь-які документи. З того часу естонці залишили тисячі мільйонів віртуальних автографів.


Кожна ІD картка має чіп, у якого два «ключі»: один дозволяє підписувати документи, а інший – заходити на сайти. Для цього потрібно вставити карту в спеціальний рідер і підключити його до комп’ютера. З поширенням смартфонів і мобільного інтернету чіпи почали інтегрувати прямо в SIM-карти.


Захист

ІD-карта має високий ступінь захисту, оскільки містить PIN-код, який дозволяє використовувати її в багатьох веб-системах. Захист особистої інформації громадян – прописаний в законі. Усі держпослуги в Естонії працюють у системі X-Road, де дані шифруються та передаються до різних відомств так, що інформацію неможливо перехопити. Несанкціонований доступ неможливий: ніхто не може відправити запит на дані, якщо не має відповідного рівня доступу, авторизації або певної причини. Естонці завжди отримують повідомлення, коли запитують дані щодо них.


Шанси


Е-держава – ефективна на всіх рівнях, їй довіряють суспільство та бізнес, запевняють у центрі е-Estonia. Україна також зробила перші кроки до побудови «країни в смартфоні» і продовжує її розвиток і далі. Ми просунулися у запровадженні е-послуг для громадян, цифровізації держреєстрів. І прикладом для наслідування наша держава обрала в цій сфері саме Естонію. Завдяки співпраці у нас з’явилася система обміну даними «Трембіта» та інформаційна система «Вулик», яка пришвидшує роботу адмінцентрів. Також українці можуть підписувати документи з мобільних пристроїв, маємо спрощений доступ до багатьох систем в онлайн-режимі, зокрема банківських послуг. У той же час – це тільки початок до діджиталізації в різних сферах. Безперечно, наша історія відрізняється від естонської. Ми змінили вектор у бік побудови е-держави недавно. Створювати з нуля та змінювати те, що вже є, – різні речі. Та й мають місце географія та кількість населення. Але Україна має новіші технології, ніж були двадцять років тому, розвинені IT-компанії, майже двісті тисяч спеціалістів у цій сфері, а також успішний приклад Естонії та її підтримку.

Лариса ГАЛЕТА, газета "Деснянка"

Фото авторки


Матеріал створено в рамках спільного проєкту Українського кризового медіа-центру та Естонського центру Східного партнерства.


Статистика захворювань на COVID-19 по Україні

Останнє оновлення даних:
2020-09-24 22:18:01.522

  • Всього випадків: 188,106
  • Активні: 100,891
  • Всього смертей: 3,757
  • Нових смертей: 52
  • Всього одужали: 83,458

Замовити зворотний дзвінок